Auteur |
Bericht |
Zildjian
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 12:24 am |
|
Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm Berichten: 21
|
Hallo,
Sinds kort ben ik nieuw op dit forum! Zal me even voorstellen, mijn naam is Dwayne kom zelf uit Sittard en ben 20 jaren oud. Nou heeft mijn vriendin mij verrast met een 100cc tonykart op mijn verjaardag. Supervet en alles maar waar moet ik in godsnaam beginnen? Zelf heb ik totaal geen verstand van motors, afstellen van de kart en etc. Ik weet zelf genoeg van electronica maar hier heb ik dus totaal geen verstand van. Nu heb ik een beetje op het internet en hier liggen speuren over hoe en wat maar vind bijna niks meer terug over 100cc karts. Een aantal vragen van mij zijn bijvoorbeeld; hoelang gaan bandjes mee, hoe en wat voor onderhoud is er nodig, wat is er nodig voor op een circuit te rijden en etc. Is het nog verstandig om in een 100cc kart te invensteren omdat alles 125cc is. Ik hoor het wel en alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 11:05 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Hey Dwayne,
er is heel veel te vinden op het fora mbt de 100cctjes. Ipc zijn qua afstelling de 100cc gelijk aan de 125cc Iame parrilia's/komets.
Verder zuiger elke 8 uur, gebruik dure hoogkwaliteit olie (Shell helix M bijv.), zuigers en onderdelen zijn via diverse kartshops wel te vinden (Bas van kartparts heeft volgens mij nog wel "wat" op voorraad). Bandjes gaan niet lang mee, maar dat ligt aan jouw stuur kunsten. begin met 0,8bar rondom (even vermelden welke banden er opzitten is wel redelijk belangrijk) en houd deze druk aan als ze opgewarmt zijn.
carb afstelling, start met L 1 1/4 slag en H 1 1/2 slag open. de L kan vaak snel al naar de 3/4 slag open. De H is voor hoge toeren, deze is heel gevaarlijk om te snel te krap te zetten (weinig mengsel t.o.v. lucht). Je motor smeert zich met de brandstof (minimaal 1:20) aan het einde van het rechte stuk zal je daarom moeten "choken". Gezien je 16.000 toeren draait en ineens de brandstof (en daarmee dus ook de smering) afsluit. "choken" betekend bij lange rechte stukken, hand op de luchtbox en gas geven voor bij het aanremmen of vlak voor het rempunt.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Zildjian
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 1:46 pm |
|
Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm Berichten: 21
|
Hey,
Bedankt voor je reactie! Hier kan ik zeker wat mee. Is het moeilijk zo'n zuiger zelf te vervangen? Hoe bedoel je precies met dat 'choken' dat begrijp ik niet zogoed? En die olie is die makkelijk ergens te krijgen bijv. heuts? bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
Joost
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 2:41 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Choken is met je hand op het luchtfilter leggen net voor dat je van het gas afgaat zo krijgt de motor nog wat extra smeering. Welke baan is het dichts bij je in de buurt? Wel opletten of ze daar milieu dempers, luchtfilter en brede achterbumpers verplichten. Zuiger vervangen bij 100 cc is niet moeilijk alleen wel een goede zuiger laten inmeten.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
Zildjian
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 5:49 pm |
|
Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm Berichten: 21
|
Denk dat Genk het dichtste in de buurt is voor mij. Wat bedoel je precies met een zuiger laten inmeten? Sorry ben echt een noob haha!
|
|
Omhoog |
|
|
Joost
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 5:57 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Dat je de cilinder laat meten en dan op de juiste tolerantie een zuiger koopt. Mocht je een te grote of te kleine zuiger kopen kan hij vast lopen.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
Zildjian
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 6:00 pm |
|
Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm Berichten: 21
|
Wanneer merk je dan eigenlijk als je motor een onderhoudsbeurt nodig heeft? Als je hem slecht aangeduwd krijgt of hoe? Krijg mijn kart namelijk heel moeilijk aan. Op youtube zie ik allemaal filmpjes die hun kart gewoon aankrijgen met een touw aan de achterband te trekken. Of ligt dit aan de afstelling?
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 10:41 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
afstelling.... onderhoud daar kom je vaak te laat achter (kapot lopen van het materiaal).
Het kan zijn dat je tillotson niet helemaal meer lekker functioneerd (membraam versleten) waardoor hij slecht de benzine aanzuigt. Wat ik vaak die bij een machine zonder koppeling (zoals die van jou ivm trekband+achterband). Is even de bougie eruit, hand op de inlaat en met de trekband aantrekken totdat je witte dampen ziet verschijnen uit je bougie gat. (door het afdekken forceer je de pompwerking en doe je een choke actie). Hierna bougie erin, en trekken maar.. dan zou hij ipc direct moeten lopen.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma mei 13, 2013 10:42 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
oh een 100cc doet 8u per zuiger! per 3 zuigers bigend vervangen!
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Danny-RDR-racing
|
Geplaatst: di mei 14, 2013 8:46 am |
|
Geregistreerd: wo maart 06, 2013 8:51 am Berichten: 104
|
Vergeet mijn opmerking haha
_________________ Tibi kart - Rotax max senior
Laatst bijgewerkt door Danny-RDR-racing op di mei 14, 2013 1:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di mei 14, 2013 10:41 am |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Danny: de carburateurs in een 100cc werken niet met sproeiers;)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Danny-RDR-racing
|
Geplaatst: di mei 14, 2013 1:43 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 06, 2013 8:51 am Berichten: 104
|
Ok thanks ik twijfelde al maar dacht als ze die wel hadden dan is dat wel belangrijk. Iig niet te arm rijden daar gaat het om.
_________________ Tibi kart - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
Zildjian
|
Geplaatst: di mei 14, 2013 7:20 pm |
|
Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm Berichten: 21
|
IncineratorX2 is ga het zo eens proberen laat je wat weten!
|
|
Omhoog |
|
|
Zildjian
|
Geplaatst: wo mei 15, 2013 9:01 pm |
|
Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm Berichten: 21
|
Hey,
Ik heb het zojuist geprobeerd, ook met de afstellingen etc. Nou heb ik een probleem. Eerst als ik de motor startte liep hij mooi door. Nu slaat hij af naar 10/15 sec en ik kan ook geen vol gas meer geven waar kan dit aan liggen?
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo mei 15, 2013 9:22 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
waarschijnlijk de membraanpomp van de carb slecht
|
|
Omhoog |
|
|