Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 12:24 am 

Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm
Berichten: 21
Hallo,

Sinds kort ben ik nieuw op dit forum! Zal me even voorstellen, mijn naam is Dwayne kom zelf uit Sittard en ben 20 jaren oud. Nou heeft mijn vriendin mij verrast met een 100cc tonykart op mijn verjaardag. Supervet en alles maar waar moet ik in godsnaam beginnen?
Zelf heb ik totaal geen verstand van motors, afstellen van de kart en etc. Ik weet zelf genoeg van electronica maar hier heb ik dus totaal geen verstand van. Nu heb ik een beetje op het internet en hier liggen speuren over hoe en wat maar vind bijna niks meer terug over 100cc karts. Een aantal vragen van mij zijn bijvoorbeeld; hoelang gaan bandjes mee, hoe en wat voor onderhoud is er nodig, wat is er nodig voor op een circuit te rijden en etc. Is het nog verstandig om in een 100cc kart te invensteren omdat alles 125cc is. Ik hoor het wel en alvast bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 11:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Hey Dwayne,

er is heel veel te vinden op het fora mbt de 100cctjes.
Ipc zijn qua afstelling de 100cc gelijk aan de 125cc Iame parrilia's/komets.

Verder zuiger elke 8 uur, gebruik dure hoogkwaliteit olie (Shell helix M bijv.), zuigers en onderdelen zijn via diverse kartshops wel te vinden (Bas van kartparts heeft volgens mij nog wel "wat" op voorraad).
Bandjes gaan niet lang mee, maar dat ligt aan jouw stuur kunsten. begin met 0,8bar rondom (even vermelden welke banden er opzitten is wel redelijk belangrijk) en houd deze druk aan als ze opgewarmt zijn.

carb afstelling, start met L 1 1/4 slag en H 1 1/2 slag open. de L kan vaak snel al naar de 3/4 slag open. De H is voor hoge toeren, deze is heel gevaarlijk om te snel te krap te zetten (weinig mengsel t.o.v. lucht). Je motor smeert zich met de brandstof (minimaal 1:20) aan het einde van het rechte stuk zal je daarom moeten "choken". Gezien je 16.000 toeren draait en ineens de brandstof (en daarmee dus ook de smering) afsluit. "choken" betekend bij lange rechte stukken, hand op de luchtbox en gas geven voor bij het aanremmen of vlak voor het rempunt.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 1:46 pm 

Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm
Berichten: 21
Hey,

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik zeker wat mee. Is het moeilijk zo'n zuiger zelf te vervangen?
Hoe bedoel je precies met dat 'choken' dat begrijp ik niet zogoed? En die olie is die makkelijk ergens te krijgen bijv. heuts? bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 2:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Choken is met je hand op het luchtfilter leggen net voor dat je van het gas afgaat zo krijgt de motor nog wat extra smeering.
Welke baan is het dichts bij je in de buurt? Wel opletten of ze daar milieu dempers, luchtfilter en brede achterbumpers verplichten.
Zuiger vervangen bij 100 cc is niet moeilijk alleen wel een goede zuiger laten inmeten.

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 5:49 pm 

Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm
Berichten: 21
Denk dat Genk het dichtste in de buurt is voor mij. Wat bedoel je precies met een zuiger laten inmeten?
Sorry ben echt een noob haha!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 5:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Dat je de cilinder laat meten en dan op de juiste tolerantie een zuiger koopt.
Mocht je een te grote of te kleine zuiger kopen kan hij vast lopen.

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 6:00 pm 

Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm
Berichten: 21
Wanneer merk je dan eigenlijk als je motor een onderhoudsbeurt nodig heeft? Als je hem slecht aangeduwd krijgt of hoe? Krijg mijn kart namelijk heel moeilijk aan. Op youtube zie ik allemaal filmpjes die hun kart gewoon aankrijgen met een touw aan de achterband te trekken. Of ligt dit aan de afstelling?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 10:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
afstelling....
onderhoud daar kom je vaak te laat achter (kapot lopen van het materiaal).

Het kan zijn dat je tillotson niet helemaal meer lekker functioneerd (membraam versleten) waardoor hij slecht de benzine aanzuigt.
Wat ik vaak die bij een machine zonder koppeling (zoals die van jou ivm trekband+achterband).
Is even de bougie eruit, hand op de inlaat en met de trekband aantrekken totdat je witte dampen ziet verschijnen uit je bougie gat. (door het afdekken forceer je de pompwerking en doe je een choke actie).
Hierna bougie erin, en trekken maar.. dan zou hij ipc direct moeten lopen.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 10:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
oh een 100cc doet 8u per zuiger! per 3 zuigers bigend vervangen!

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 8:46 am 

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 8:51 am
Berichten: 104
Vergeet mijn opmerking haha

_________________
Tibi kart - Rotax max senior


Laatst bijgewerkt door Danny-RDR-racing op di mei 14, 2013 1:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 10:41 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Danny: de carburateurs in een 100cc werken niet met sproeiers;)

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 1:43 pm 

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 8:51 am
Berichten: 104
Ok thanks ik twijfelde al maar dacht als ze die wel hadden dan is dat wel belangrijk. Iig niet te arm rijden daar gaat het om.

_________________
Tibi kart - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 7:20 pm 

Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm
Berichten: 21
IncineratorX2 is ga het zo eens proberen laat je wat weten!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 9:01 pm 

Geregistreerd: di apr 30, 2013 10:19 pm
Berichten: 21
Hey,

Ik heb het zojuist geprobeerd, ook met de afstellingen etc. Nou heb ik een probleem. Eerst als ik de motor startte liep hij mooi door. Nu slaat hij af naar 10/15 sec en ik kan ook geen vol gas meer geven waar kan dit aan liggen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 9:22 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
waarschijnlijk de membraanpomp van de carb slecht


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David